vrijdag 23 maart 2012

Testing

Het is niet zo eenvoudig om mooie ijsbloemen te maken. Ik heb niet veel informatie gevonden hoe je het best zelf ijsbloemen maakt dus ben ik zelf aan de slag gegaan met experimenteren. Ik heb verschillende proeven gedaan.


Proef 1:

Ik heb in een glazen cilinder genomen, daarin ijsblokjes met water gedaan en vervolgens een overmaat aan zout toegevoegd. Daardoor koelt het mengsel af tot een temperatuur van ongeveer -20 °C



Als je de cilinder bij kamertemperatuur laat staan dan zie je al snel ijsvorming. Omdat de omgevingstemperatuur te hoog is, gebeurt de kristalvorming te snel en krijgen we geen mooie structuur.

Ook als je de cilinder in de koelkast plaatst gebeurt te kristallisatie nog altijd te snel en krijgen we gewoon een egale rijp laag. toch is er een heel lichte structuur zichtbaar maar dit is nog niet goed genoeg.



Proef 2:

Hier heb ik een fles genomen en een beetje lauw water in gedaan. Vervolgens heb ik de onderkant van de fles geïsoleerd om te voorkomen dat het water niet te snel afkoelt. Vervolgens heb ik die fles dan in de diepvries gestoken. Het lauwe water zal voor de luchtvochtigheid zorgen omdat de fles open is, kan de lucht binnenin afkoelen en kunnen er zich dan ijskristallen vormen.


Na enkele uren waren er mooie ijskristallen gevormd op de binnenkant van de fles.










Er was nog een probleempje, er komt condens langs de buitenkant van de fles en daardoor lijkt het een beetje wazig. Na het eens af te kuisen met een vodje zie je de figuren veel beter.
Ook springen de figuren er veel beter uit als er een lichtbron onder geplaatst wordt.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten